donderdag 24 juni 2021

De Corona app is er, dus er kan weer gereisd worden........

Ik neem 6 juli vanuit Meppen in Duitsland de nachttrein en ga naar Wenen. 

Daar kom ik 's morgens aan  en fiets dan eerst langs de Donau naar Bratislava in Slowakije.

Van daaruit ga ik naar het noorden richting Polen om dan linksaf te buigen naar het westen
om via Duitsland  weer naar Emmen te gaan.

Totaal rond de 1600 km. Een week of 4-5 onderweg denk ik.

Af en toe zal ik wat schrijven en wat foto's plaatsen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen Wenen...

Vanwege een ontzettend gelazer met de treinkaart voor de fiets naar Wenen heb ik de reis daar naar toe geannuleerd. Ik neem nu de trein naar Neurenberg (met fietskaart) ;) en ga van daaruit door Tsjechië naar Polen en dan weer via Poznan terug naar huis.


Klik hier voor de route 


Nou, de fietskaart voor de reis naar Neurenberg ging goed tot... Münster 😁

De trein van Meppen naar Münster had uiteindelijk 12 minuten vertraging zodat ik de ICE naar Düsseldorf miste....😤

Dat betekende dat ik geen andere ICE kon nemen omdat daar geen plaats was voor de fiets.

Een verder zeer aardige meneer bij de informatie Zocht een andere route voor mij, alles met RE, de regionale treinen. (Boemeltreinen ) Op zich prima, maar ik had in totaal 7 overstappen, waaronder 1 met de bus en 54 maal stoppen op een station.... 

Maar goed, ik kwam uiteindelijk om half één nachts bij de Airbnb zodat ik meteen mijn bed in kon duiken.

Vandaag eerst een stukje de trein naar Altdorf en daaruit fietsen naar Rieden . Een mooie route, behalve voor de kuiten 😭. Verder is het Wenen aan de navigator. Op een gegeven moment kwam ik uit op een bospad war ik de fiets moest duwen en de broek nat had van wegen de natte struiken en het hoge gras.

Op de camping werd ik direct uitgenodigd door een groep die al stevig aan het bier zat, waarschijnlijk de hele dag door, dus 1 biertje gedronken en toen de tent opgezet.

Morgen verder richting Tsjechië, weer veel bergen bedwingen. 😆

Klik rechts of onder voor een paar foto's.



Vrijdag 9 juli 

Tuurlijk is het weer gebeurd, de pet ligt nog bij Inge van de Airbnb in Frischbach.

In Rieden op de camping was het s'nachts flink bal met een daverende ruzie tussen 2 "geliefden" . Het bier en andere drankjes in de groep eiste zijn tol.

S'morgens op tijd weggegaan richting Ammermühle, 86km met af en toe pittige klimmen.Vanuit de camping ging het direct goed omhoog. (Zucht)  Voor mij mogen ze de campings boven de berg maken. Maar.....het motortje deed het goed. Het is alleen zaak om genoeg over te houden voor de laatste klimmen. 

Het is een mooi gebied om door te rijden. Het Oosten van Beieren. Je wordt alleen gek van het gebruik van mondkapjes. Hier moet hhet wel en daar niet en uiteindelijk hoorde ik dat in Beieren alleen een medisch mondkapje gebruikt mag worden.

In Ammermühle was het het laatste stukje racen om de bui voor te blijven. Dat lukte het, ik stond voor de "kroeg" toen het met bakken naar beneden kwam.Een wat oudere dame kwam bezorgd even kijken en concludeerde dat ik mijn tent niet moest opzetten en maar in de kroeg moest slapen. Er stond ook nog een vouwbed met matras en even later kwam ze met een pakje spek, 4 tomaatjes brood en 2 flesjes bier aanzetten. Maar lekker geslapen, alleen ze zou s'morgens weer komen om af te rekenen, maar toen er om kwart voor tien nog niet was heb ik geld neergelegd en bent weggegaan?

Vandaag was het weer een mooie rit, 55 km met een paar flinke klimmen. Ik had de navigator ingesteld ophet adres van de Airbnb waar ik 2 nachten had gereserveerd. Onderweg moest ik opnieuw instellen en tikte voor het gemak maar de naam van de stad in :Klatovy. Ik zou daar wel even kijken waar het precies was. Tja, toen bleek de reservering in een andere stad te zijn. Gelukkig was het nog geen 2 uur en kon ik nog afzeggen. Dat kostte me toch nog 1 nacht 😭.

Een andere plek via Booking.com en morgen de stad in, hopelijk met mooi weer.

 Het was mooi weer en rechts staan foto's.

 

Vrijdag 9 juli
 in Klatovy had ik een goede kamer. Eerst zat ik op een andere, maar toen ik de rekening betaalde zag ik dat er 2 keer zoveel was berekend. Een collega had het verkeerd ingevoerd en ik moest van kamer ruilen. Gelukkig had ik nog niks uitgepakt.
Lekker gegeten en geslapen en de volgende dag naar de stad.
Een mooie stad met oude panden ( zie foto's rechts).
Eerst maar even een nieuw hoedje gekocht, want zo af en toe bakt de zon er flink op los.

Zondag 11 juli vanuit Klatovy ging het richting Pisek.

Ik was er vroeg, op een "autokemp" aan een riviertje. Er was vrijwel niets, een stuk gras en een gebouw met wastafels. De toiletten waren bioboxen, en de stank niet te harden 😷🤭, maar het functioneerde.....
Het begon te regenen en dat duurde ongeveer 3 uren. Ik zei al dat ik wel op een tafel van het terras zou slapen, wat ze prima vonden. Later ben ik in het waslokaal gaan liggen zo dat ik een kamer had met 7 wastafels!!
En dat allemaal voor 10 euro, slapen, bier en eten....


Maandag 12 juli

Vanuit Pisek richting Tabor. Weer een mooie rit, maar de bulten zijn stevig en het is steeds zoeken hoeveel motorondersteuning je gebruikt om niet onderweg met een lege accu te zitten. Zonder accu had ik het niet meer kunnen doen denk ik.
Na in Tabor een plek voor mijn fiets gevonden te hebben, een beetje veilige ivm de bepakking want ik moest nog ongeveer 25 km. verder,  door de stad gelopen en wat gegeten.
Ik moest verder naar Elbancice, een airbnb die ik had besproken. Na een hoop geklim en gezoek kwam ik met een bijna lege accu bij een groot oud huis. Marcel, de bewoner, kwam mij al op de brommer tegemoet omdat ik hem had gebeld voor de route.
Hij zei ook nog dat hij mij gisteren had verwacht want ik had voor maandag op dinsdag gereserveerd.😁 Was verder geen probleem en ik kon tot het eind van de week blijven voor 8 euro per nacht, als ik wilde.
Ofschoon het een mooi oud huis was met een geschiedenis tot de 17e eeuw en hij 100 verhalen had over van alles wilde ik toch door.

Dinsdag 13 juli richting Malin wat ik hoofdzakelijk via een autoweg, fietsers toegestaan, bereikt heb. Het voordeel is dat de wegen geleidelijk, soms dus eindeloos, omhoog gaan maar ook weer naar beneden. De binnenwegen gaan veel meer op en neer.
Zit nu, woensdag, op een leuke kleine camping en blijf nog een nacht.
Afgelopen nacht was het onweer en regen en dat staat ook voor vandaag op de planning.
Morgen zien we wel verder.
Groeten. 


Zondag 18 juli

Ik zit nu in Roudnice nad Labem aan de Elbe. Vanit Malin, een dorpje net buiten Kutna Hora, ben ik naar Klatovice gegaan, een deel van Praag. Malin was een kleine camping, waar ik voor 10 euro 2 nachten stond, in Klatovice wat een camping van vacance soleil was, tikte ik 40  Euo af en aar ik nu ben betaal ik 7 euro voor 2 nachten....... 😆.

Tuurlijk was er verschil in voorzieningen, dus heb ik nog maar even een paar baantjes gezwommen, wat trouwens tegenviel !😅

Praag ben ik niet in geweest, ik heb een route gzocht die en beetje vlakker was.  Ik voel de beentjes ondertussen wel behoolijk.

24 juli komt een duitse vrouw die ik op een eerdere reis heb ontmoet naar Bad Schandau en gaan we 2 weken samen fietsen richting Saltzgitter waar ze woont. Ze wilde dat ook wel eens proberen en had een elektrische fiets gekocht? Zal mij benieuwen hoe het gaat.

Het betekent wel dat ik mjn route moest aanpassen en te snel in de buurt van Bad Schandau ben. Morgen ga ik dan ook richting Dresden om daar een paar dagen te kijken. Dresden is altjd wel mooi.....

Ondertussen is hier waar ik nu zit een internationaal kajak wildwatertoernooi aan de gang. Mooi om te zien, rechts staan wat foto's.

 Tot.........

Route tot nu toe 


Alles goed, slechte wifi.... Er volgt bericht een keer 🤭☺️


Ik zit nu weer in Bad Schandau. Dresden blijft leuk, rechts staan foto's als het gelukt is om ze te uploaden.....

Vandaag komt Ruth met de trein hier en kijken we hoe we gaan rijden. Morgen eerst een flinke wandeling denk ik, dat gaat hier prima. Ik heb al gezien dat je zelfs eerst met de  lift omhoog kan 😅.

De säksische Schweiz is een mooi gebied, meer wandelen dan fietsen.

Met de lift ging niet door. We gingen naar de "bastei" , eerst flink omhoog dan weer flink naar beneden..... 😅😰

Foto's rechts.

2 augustus

Ben sinds zaterdag weer thuis. Fietsen ging mooi langs de Elbe. Weer was redelijk en het fietsen van Ruth viel niks tegen...

Maar na een week besloten we er toch maar een punt achter te zetten. Was beter voor allebei :)
Op zaterdag 31 juli dacht ik nog van de Elbe vlakbij Maagdenburg naar huis te fietsen, maar met een aantal erg slechte wegen en een vreselijke wind tegen was na 70 km de accu al leeg en ik ook, dus heb ik van Helmstedt de trein naar Meppen gepakt en van daruit nog 35 km naar huis gefietst en was om 10.45 uur weer thuis.

Dat was het fietsen weer voor dit jaar, 1100 km lang, 9500 meter klimmen.
Maar even kijken wat er komende winter op het programma komt... 

rechts nog wat laatste foto's 

groeten 




2 opmerkingen:

  1. Dat wordt weer trappen Fred.
    Leuk hoor, zo'n nieuwe uitdaging
    Weer veel bijzondere ontmoetingen onderweg.
    Veel plezier en goede reis?🙋 Agnelle

    BeantwoordenVerwijderen